ویژگی های فروشنده موفق
مشاوره،اجراء و نظارت -----ISSR,SSQR,ISO9001,IATF16949
ویژگی های فروشنده موفق
تاریخ : سه شنبه 14 فروردين 1397
نویسنده : RmZiRn

ویژگی های ظاهر فروشنده حرفه ای

 

پارامترها و فاکتورهای بسیاری در شغل فروشندگی مهم است که رعایت این پارامترها میتواند به فروش بیشتر منجر شود. یکی از این اصول پوشش و ظاهر مناسب است  که می تواند تاثیر اولیه مطلوب  در مخاطب ایجاد کند.


لذا همواره می گوییم اولین چیزی که در برخورد اولیه معمولا مورد توجه قرار میگیرد ظاهر افراد است. ظاهر پسندیده تصویر ذهنی مطلوبی را در مخاطب ایجاد میکند و این تصویر ذهنی مناسب می تواند پایه گذار ایجاد اعتماد شده و این اعتماد در نهایت منجر به فروش و یا عقد قرارداد و یا موفقیت در مذاکره می شود.

 

در این مطلب به برخی نکات مهم در ظاهر فروشنده های حرفه ای اشاره می کنیم

 

1- حتما لباس آراسته و مناسب شغلتان به تن کنید. اگر مدیر یا کارمندهستید لباس رسمی و کت و شلوار بهترین گزینه هست، اگر فروشگاه موادغذایی و لبنیاتی دارید روپوش سفید و یا اگر مکانیک هستید لباس کار سالم و مرتب بپوشید.

 

2- به وضعیت سروصورت خودتون توجه داشته باشید، آنها در کانون توجه مخاطبان شما قراردارد.

 

3- استفاده از زیورآلات بخصوص گردنبند برای آقایان ممنوع می باشد.

 

فروشنده حرفه ای



4-
استفاده از ساعت علاوه بر نشان وقت شناسی به شما ابهت و قدرت میدهد.

 

این مطلب را از دست ندهید: ویژگی های فروشنده موفق - بخش 1

 

5- کفش های مناسب و تمیز بپوشید، انسانها ناخودآگاه در برخورد اولیه به کفشهای طرف مقابلشان نگاه می کنند.

 

6- معمولا پاچه شلوار به خاطر نزدیک بودن به زمین و کفش خاکی می شود، مراقب آنها باشید.

 

7- از ادکلن و عطرها با بوی تند و شدید استفاده نکنید، از بوهای لایت و به میزان کم استفاده نمایید.

 

8- اگر یک خانم هستید از آرایش های غلیظ و لباس با رنگهای غیر رسمی مثل قرمز، زرد و ... استفاده نکنید.

 

این مطلب را از دست ندهید: انواع فروشنده از نظر رفتاری

 

یقینا لباس و پوشش مناسب (نه الزاما گران) می تواند تاثیر بسیار مطلوبی بر جایگاه یک فرد بگذارد. موارد فوق حداقل های یک پوشش حرفه ایست.

 

برای فروشنده موفق و حرفه ای ویژگی های متعدد و فراوانی را تعریف کرده اند که قصد داریم در این سلسله مطالب به آنها بپردازیم:

 

1- قدرت برنامه ریزی فروشنده موفق

یه فروشنده موفق باید بتونه برنامه ریزی خوبی روی کارهاش داشته باشه و برای آینده برنامه ریزی دقیقی داشته باشه و اون را پیش بینی کنه . یکی از لازمه های برنامه ریزی داشتن اهداف مشخص و دارای زمانبندی هست، اهداف فروش و پیشرفت خودتون را حتما مکتوب کنید.

 

این مطلب را از دست ندهید: ویژگی های فروشنده موفق - بخش 2

 

 

 

2- انرژی بسیار برای كار طولانی دارای تحرک و پویایی

برای موفقیت باید تلاش فراوان داشت، یه فروشنده حرفه ای باید پرانرژی باشه و همواره برای ارائه خدمات به مشتری هاش آماده و پر توان باشه.

 

3- یاد گیرنده دائم

یکی از رموز موفقیت یادگیرنده بودن هست، فروشنده حرفه در هر زمان و مکانی به دنبال یادگیری است، علاوه بر این برنامه های مشخص برای شرکت در آموزش ها ، دوره ها و سمینارهای مرتبط دارد.

 

این مطلب را از دست ندهید: 7 راهکار برای فروش بهتر

 

4- مهارت همدلی و برقراری ارتباط با دیگران

فروشنده قوی و حرفه ای باید بتواند با دیگران بخوبی ارتباط برقرار کند ، وی باید بگونه ای در ارتباطش با دیگران قوی و حرفه ای باشد که بتواند بسرعت در دل مخاطب خودش نفوذ کند.

 

5- جسارت و ریسك پذیری

فروشنده توانا باید برای ریسک کردن و حرکت به سمت موفقیت آماده باشد و جسارت تغییر و تحول در خودش را داشته باشد.

 

این مطلب را از دست ندهید: سخنرانی آسانسوری، ابزاری برای فروش بیشتر

 

6- مسئولیت پذیری

مسئولیت پذیر بودن یکی از بزرگترین ویژگی های مهم برای هر فردی است، این ویژگی برای یک فروشنده بسیار مهم است، وی باید مسئولیت محصولاتی که می فروشد، حرفی که می زد و کارهایی که انجام می دهد را بپذیرد.

 

ویژگی های فروشنده موفق - بخش 2

در مطلب قبلی 5 مورد از ویژگی ها فروشنده حرفه ای را مختصر توضیح دادیم، در این مطلب به ادامه آن میپردازیم:

6- مسئوليت پذیری

مسئولیت پذیر بودن یکی از بزرگترین ویژگی های مهم برای هر فردی است، این ویژگی برای یک فروشنده بسیار مهم است، وی باید مسئولیت محصولاتی که می فروشد، حرفی که می زد و کارهایی که انجام می دهد را بپذیرد.

 

7- مسلط از محيط

یک فروشنده قوی باید از دو محیط اطلاع و آگاهی داشته باشد، اول محیط درون سازمان که بایستی در آن کاملا حرفه ای باشد، ار همه جنبه های سازمان، ویژگی ها و کاستی های محصولات یا خدماتش و ....  و دوم محیط بیرون سازمان که شامل رقبا ، فرصت هایی برای پیشرفت و تهدید هایی که می تواند فروش را تحت تاثیر بگذارد.

 

8- ارتباط مطلوب با  مشتريان شاکی

یکی از اساسی ترین مهارت ها در فروش هنر برقرار کردن ارتباط با مشتری شاکی است، فروشنده حرفه ای باید بتواند به بهترین نحو ممکن با مشتری شاکی رفتار کند ، اصول صحبت با مشتری شاکی را بداند و بتواند طوری برخورد کند که مشتری شاکی با لبخند از سازمان بیرون برود.

برای کسانی که مدیریت یک کسب و کار را بر عهده دارند استاندارد ایزو 10002 راهنمایی مطلوبی برای مدیریت و راه اندازی سیستم مدیریت شکایات می باشد

 

9- مديريت سؤالات مشتريان

فروشنده حرفه ای باید بتواند بخوبی سوالات مشتری را درک کند و مطمئن شود منظور مشتری از سوال را فهمیده است و برای اطمینان سوال را مجددا تکرار کند،  سوالات مبهم و یا سوالات بی فایده را به سمت صحیح هدایت کند، مثلا می تواند بگوید " در واقع هدف شما از سوال این هست  که ...." ، فروشنده خوب سوالات مشتری را بخوبی و با آرامش و رویکردی مثبت پاسخ می دهد.  

10- پرسشگری

سوال پرسیدن یکی از هنرهای بسیار مهم در ارتباطات است، فروشنده حرفه ای بگونه ای از مشتریان سوال می پرسد که بتواند در خلال پاسخ مشتری نیازهای وی را شناسایی کند. فروشنده حرفه ای سعی می کند از سوالات باز استفاده کند تا مشتری را به گفتگو وادار کند.

اصل بعدی در پرسش گری نپرسیدن سوالات بیهوده است، داستان زیر را بخوانید تا کاملا متوجه منظور بشوید:

در دفتر یک موسسه آموزشی نشسته بودم که یکی از دانشجویان وارد شد و حدود 15 دقیقه در مورد اینکه به دلیل مهاجرت لازم است مدرک تحصیلی خود را زودتر (زودتر از تمام شدن دوره) دریافت کند توضیح داد.

مسئول آموزش توضیح داد که بر اساس آیین نامه های آموزشی نمیتواند چنین کاری را انجام دهد. اصرار دانشجو ادامه داشت و احساس کردم به تدریج طرف مقابل نرم تر شده و به نظر میرسید با چند دقیقه گفتگو میتوان او را به صدور چنین مدرکی (مستقل از اینکه این کار تا چه حد قانونی است) قانع کرد.

در حساس ترین لحظه دانشجو یک سوال عجیب پرسید: «یعنی میخواهم بدانم تا به حال، شما واقعاً برای هیچکس چنین کاری انجام نداده اید؟». مسئول آموزش که گویی بار سنگینی را از دوشش برداشته بودند، نفس راحتی کشید و گفت: «ممنونم. از سوال خوبتان ممنونم. دقیقاً مشکل همینجاست. ما هیچوقت تا به حال این کار را انجام نداده ایم چون کاملاً خلاف قوانین آموزشی است».

بحث برای چند دقیقه ای ادامه پیدا کرد و در نهایت دانشجو از اتاق بیرون رفت.

 حتما پیش از پرسش سوال آنرا در ذهن خودتان مرور کنید و به جوابی که مخاطب و مشتری به شما می دهند بیاندیشید.

 

 

11- توجه به رسالت و قوانين شركت

یکی از قوانین مهم در امر فروش آشنایی کامل با قوانین شرکت و حتی استثناهایی است که در قوانین شرکت می باشد، خیلی اوقات شما نباید قوانین مهم و اساسی شرکتتان را بخاطر یک مشتری زیر پا بگذارید، و یا حتی خیلی اوقات قوانینی در سازمان شما هست که می تواند به مشتری شما کمک کند.

 

12- نگرش سيستمي

داشتن نگرش سیستمی در سازمان از اولویت ها می باشد، همه ما باید بدانیم که جزئی از یک سیستم هستیم و اگر یک جزء کار خودش را بخوبی انجام ندهد مطمئنا به سایر بخش ها هم آسیب خواهد زد، به بدن خودتون فکر کنید، نمونه یک سیستم هست، عملکرد نامطلوب هر عضوی از بدن باعث رنجش تمام اعضاست.

 

13- منبعی برای کسب اطلاعات مفید از مشتریان

فروشنده حرفه ای باید منبع وسیع و مطلوبی برای جمع آوری اطلاعات برای بهبود سازمان باشد، فروشنده باید بتواند این اطلاعات را از مشتریان سازمان جمع آوری نماید ، اطلاعاتی که در صحبتهای مشتریان، نظرات آنها و مهمتر از همه شکایات آنها نهفته است.

 

14- استفاده از فناوري هاي جديد

فروشنده ها ومدیران فروش هموارع باید بع فناوری های جدید توجه ویژه ای داشته باشند. دنیا با پیشرفت تکنولوژی تغییر میکند و سطح توقع و انتظارات مردم نیز بالاتر میرود، فروشنده حرفه از این لحاظ یا باید بالاتر از عموم جامعه باشد یا حداقل هم سطح جامعه باشد.

15- ایجاد تمايز

یکی از رموز موفقیت برندهای معتبر ایجاد تمایز در محصولات و خدماتشان بوده، فروشنده حرفه ای هم باید این توانایی را در رفتار خودش داشته باشد ""  با مشتریان خودتان آنقدر خاص و حرفه ای رفتار کنید که برخورد و رفتار رقبایتان توهین بحساب آید.

16- احترام به فرهنگ رایج مشتریان

از نکات مهم در ارتباطات بخصوص مشتریان توجه ویژه به فرهنگ و آداب شهر و یا محله هست، اگر در مکانی که با فرهنگ مردمان آنجا آشنایی ندارید مشغول به کار شدید تا پیش از یادگرفتن کامل فرهنگ آنجا کاملا محتاطانه رفتار کنید

 

17- صداقت

صداقت باید یکی از صفات همیشگی در فروشندگان حرفه ای باشد، فروشنده حرفه سعی می کند مشاور و راهنمای خوبی برای مشتریانش باشد، فروشنده حرفه ای هیچ گاه به مشتریان وعده و قول هایی که نمی تواند به آنها عمل کند نمی دهد

 

18- فن بیان

هنر خوب صحبت کردن برای هر کسی کاربردی و مفید است ، اما برای یک فروشنده حرفه یک ضرورت است که اگر آنرا نداشته باشد نمی تواند ارتباط مطلوب را با مخاطبان خودش برقرار نماید، تکنیک های فون بیان قوی را بیاموزید..

 

19- گوش دادن موثر

فروشنده خوب همواره سعی می کند بیشترین زمان ارتباط با مشتریانش را به گوش دادن به صحبت های آنها بدهد، هر چه در گوش دادن هنرمندتر باشید مطمئنا نیازهای واقعی مشتریان را سریع تر می یابید. (این ویدئو آموزش را حتما ببینید)

 

20- تسلط به نامه نگاري

همانطور که فن بیان قوی برای فروشنده لازم است تسلط به نامه نگاری و نوشتن متن های اداری حرفه ای نیز از ضروریت ها می باشد، در نامه نگاری بایستی همواره سبک وسیاق ثابتی را رعایت نمود و اصول و قوانین آن را اجرا کرد(بزودی در اینباره مطلبی مفصل خواهیم نوشت)

 

21- اصول بازاريابي تلفني

از اصول مهم در بازاریابی و فروش دانستن مهارت های ارتباط و فروش تلفنی است، امروزه بسیاری از شرکت ها فروش ها خود را از حالت حضوری به تلفنی تغییر داده اند ، فروشنده حرفه بایستی مهارت های مختلف ارتباط تلفنی از جمله مهارت های پیش از مکالمه، شروع مکالمه تلفنی، حین مکالمه تلفنی و پایان مکالمه را بخوبی بداند.
(پیشنهاد می کنم در دوره مجازی مهارت های ارتباط تلفنی موثر شرکت کنید)

22- شاد بودن

فروشنده خوب همواره انرژی مثبت ایجاد می کند و سعی دارد افراد اطرافش هم همواره مثبت باشند، فروشنده خوب همواره شاداب و پرانرژی است و مشتریان از برخورد و ارتباط با وی لذت می برند.

 

23- ارتباط پس از فروش

فروشنده خوب و موفق می داند که ارتباط با مشتری تنها به فروش ختم نمی شود، وی سعی می کند ارتباطی مداوم را با مشتریان خود ایجاد کند و همواره در دسترس آنها و آماده پاسخگویی باشد.

24- تفکیک کار و تفریح:

گاهاً می بینیم فروشنده ای محل کار خود را تبدیل به مکانی برای گفتگو و تفریح با دوستانش کرده و در خلال این خوشگذرانی گاهی هم به مشتریانش پاسخی می دهد، فروشنده خوب بین کار و تفریحش تفاوت قایل می شود و هیچگاه محل کارش را به پاتقی دوستانه تبدیل نمی کند.


اگر به یادگیری مهارت های حرفه ای ارتبــاط با مشتـــریان علاقه مندید مطالب و ویدئو های  این صفحه (اینجـــــا کلیک نمایید) را ببینید



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
موضوعات مرتبط: دانستنی ها , آموزش , صنعت،معدن وتجارت , ,
برچسب‌ها: مجله ی دانستنی ها , اطلاعات عمومی , ویژگی های فروشنده موفق ,
مطالب مرتبط با این پست
» سیستم نوبت دهی اینترنتی کلینیک شیخ الریس تبریز
» #1 LifeStraw
» دلیل بسیار جالب اختراع شطرنج!
» اینفوگرافیک : طالع بینی شکل پاهای شما
» فواید آب سرد برای پوست
» درختی که ۴۰ نوع میوه‌ می‌دهد+ تصویر
» آموزش لغو عضویت در گروه های یاهو
» 11 نکته‌ای که باید قبل از ارسال هر ایمیل به آن توجه کنیم
» درس هایی که تا پیش از 20 سالگی باید یاد می گرفتید
» خواص و فواید جادویی برخی از انواع تخمه ها
» کم کردن حجم موزیک
» بهترین دوربین های ۲۰۱۴
» برنامه های ضروری ویندوز (۱)
» برنامه های ضروری ویندوز (۲)
» برنامه های ضروری ویندوز (۳)
» برنامه های ضروری ویندوز (۴)
» برنامه های ضروری ویندوز (۵)
» برنامه های ضروری ویندوز (6)
» چگونه گالری تصاویر بسازیم؟
» نکاتی برای عکاسی بهتر
» آموزش اشتراک گذاری در یک شبکه2
» آموزش اشتراک گذاری در یک شبکه
» نرم افزار طراحی برنامه زمانی مدارس aSc TimeTables v2014.11.12
» چگونه از "فلش مموری" خود مراقبت کنیم؟
» با عکس‌هایتان جادو کنید!
» 15 نشانه سرطان که آقایان نادیده می گیرند
» نشاط با دارچین
» ۵ تا علامت که نشون میده وقتشه کارتون رو عوض کنید
» تقویم محتوا چیست و چگونه تدوین می شود؟ (به همراه نمونه)
» آیا می‌شود بدون صرف هزینه و وقت زیاد، طراحی وب را یاد گرفت؟ (قسمت اول)
» آیا می‌شود بدون صرف هزینه و وقت زیاد، طراحی وب را یاد گرفت؟ (قسمت دوم)
» دانلود رایگان کتاب چگونه طراح سایت شویم ؟
» حالا با گوگل Docs می‌توانید بدون نیاز به Office فایل‌های Office را ویرایش کنید!
» افزایش سرعت فایرفاکس در وب‌گردی٬دانلود و…
» چگونه حساب فیسبوک خود را غیرفعال و حذف کنیم
» درس اول-آموزش کامل و تصویری فیس بوک
» درس دوم-حریم خصوصی و راهنمای کامل تنظیمات در فیس بوک
» درس سوم-تنظیمات حریم خصوصی فیس بوک در تبلیغات، لیست ها و مزاحمت های افراد یا اپلیکیشن ها
» درس چهارم-ساخت و مدیریت پروفایل در فیس بوک
» درس پنجم-جستجو و یافتن دوستان در فیس بوک
» درس ششم-اشتراک گذاری و تایم لاین شما
» درس هفتم-همه چیز درباره News Feed
» درس هشتم-اشتراک گذاری و اضافه کردن عکس و فیلم در فیس بوک
» درس نهم-چت و تماس ویدئویی در فیس بوک
» درس دهم-پیام ها
» درس یازدهم-گروه ها
» آموزش کامل تنظیمات فیس‌بوک
» آموزش نرم افزار CorelDRAW + دانلود
» آموزش کاملا تعاملی "ویندوز هفت" + دانلود
» نقشه سه بعدی ایران و تهران

آخرین مطالب

/
بسم الله الرحمن الرحیم، وَإِن يَكَادُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَيُزْلِقُونَكَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَيَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ وَمَا هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ لِّلْعَالَمِينَ ♥♥♥♥♥ اللّهـُمَّ صَـلِّ عَلے مُحَـمَّد ﷺ وَ آلِـ مُحَـمَّد ﷺ وَ عَجِّـلْ فـَرَجَـهُم ♥♥♥♥♥ به نام خدایی که ماهی کوچک قرمز را محتاج دریای بی کران آبی کرد... ♥♥♥♥♥ رَّبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّي مِن لَّدُنكَ سُلْطَانًا نَّصِيرًا (80/اسراء) پروردگارا ! مرا در هر کاری به درستی وارد کن و به درستی خارج ساز واز جانب خود برایم حجتی یاری بخش پدید آور ! ♥♥♥♥♥ اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَ في كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَ حافِظاً وَ قائِداً و َناصِراً وَ دَليلاً وَ عَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً ♥♥♥♥♥ اللّهُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ لاَ تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لاَ نَوْمٌ لَّهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الأَرْضِ مَن ذَا الَّذِی یَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاَّ بِإِذْنِهِ یَعْلَمُ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَ لاَ یُحِیطُونَ بِشَیْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلاَّ بِمَا شَاء وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّمَاوَاتِ وَ الأَرْضَ وَ لاَ یَؤُودُهُ حِفْظُهُمَا وَ هُوَ الْعَلِیُّ الْعَظِیمُ *(۲۵۵)* لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ قَد تَّبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِن بِاللّهِ فَقَدِ اسْتَمْسَکَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقَیَ لاَ انفِصَامَ لَهَا وَاللّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ *(۲۵۶)* اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّوُرِ وَالَّذِینَ کَفَرُواْ أَوْلِیَآؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَی الظُّلُمَاتِ أُوْلَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ *(۲۵۷)*..... صدق الله العّلی العّظیم ♥♥♥♥♥ اللَّهُمَّ صَلِّ علی ، علی بْنِ موسي الرِّضَا مرتضي الامام التَّقِيَّ النَّقِيَّ وَ حُجَّتِكَ علی مِنْ فَوْقِ الارض وَ مَنْ تَحْتِ الثري الصِّدِّيقُ الشَّهِيدُ صلاه كَثِيرُهُ تامه زاكيه متواصله متواتره مترادفه كَأَفْضَلِ ماصليت عَلَيَّ أَحَدُ مِنْ اوليائک... پرودگارا، ‌ بر علي بن موسي الرضاي برگزيده ،‌ درود و رحمت فرست . آن پيشواي پارسا و منزه و حجت تو بر هر كه روي زمين و زير خاك است. بر آن صديق شهيد درود و رحمت فراوان فرست، ‌درودي كامل و بالنده و از پي هم و پياپي و پي در پي، ‌همچون برترين و درود و رحمتي كه بر هريك از اوليائت فرستادي. ♥♥♥♥♥ خیالت راحت ! من همان منم ؛ هنوز هم در این شب های بی خواب و بی خاطره، میان این کوچه های تاریک پرسه می زنم اما به هیچ ستاره ی دیگری سلام نخواهم کرد.. ♥♥♥♥♥ سکوتم را نکن باور..... من آن آرامش سنگین پیش از مرگ توفانم..... من آن خرمن ..... من آن انبار باروتم...... که با آواز یک کبریت آتش می شوم یکسر.... ♥♥♥♥♥ 09141050409